Lokalin matkassa
Minä ja Lokal, se on varmaan aika sama asia. Kaikki lähti uteliaasta luonteestani ja 20+12 muotoilutarinaa Helsingistä –kirjan tekemisen nostattamasta mukaansa tempaavasta inspiraatiosta. Kirja tehtiin Helsingin World Design Capital –vuodeksi, muotoilukaupungin juhlistamiseksi. Sen tekeminen vei minut taiteilijoiden ja muotoilijoiden työhuoneisiin, joissa tapasin niin paljon taitavia tyyppejä ja upeita töitä, että halusin antaa sille kaikelle mahdollisuuden päästä esille.
Olin aina unelmoinut jostain putiikista tai galleriasta, mutta nyt unelma alkoi saada konkreettisemman muodon. Suunnittelin pop uppia, mutta samalla projektin työmäärä alkoi tuntua pop upin väliaikaisuuteen nähden järjettömältä. Löysin Annankadulta liiketilan, jonka ikkunoissa oli ruskeat paperit. Tilan omistaja halusi kolmen vuoden vuokrasopimuksen eikä uskonut liikeideaani ollenkaan. Yli kolme vuotta on kulunut, ja Lokal on sittemmin siirtynyt Annankadun varrella isompiin tiloihin.
Lokalin ydin on kirkastunut minulle hiljalleen liikkeen avaamisen jälkeen. Haluan Lokalin erottuvan paikallisuudella sekä taidon ja luovuuden kohtaamisella. Minulla on ollut onni saada ympärilleni vahva tukiverkosto – Lokal on saanut ystäviä. Lisäksi se on saanut häkellyttävän paljon sekä kansainvälisen että kotimaisen median huomiota, mistä olen tosi kiitollinen. Nyt koen tehtäväkseni jatkaa työtä ja lunastaa jatkossakin lupaus siitä, että olemme kaiken sen arvoisia, mitä Lokalista on kirjoitettu.
Paikallisuudesta huolimatta Lokalissa on myös kansainvälinen ulottuvuus. Rakastan matkustamista, ja minulle on luontevaa viedä Lokalin ympärilleen keräämää osaamista myös ulkomaille. Vaikka Helsingin paikallinen kanta-asiakaskunta on Lokalille elintärkeä, pidän kansainvälistymistä välttämättömänä Lokalin jatkumisen kannalta. Viime vuodet olen ollut tosi kiinni tässä projektissa, Annankadulla. Tämä vuosi alkoi erilaisena. Tulevaisuudenusko sai minut palkkaamaan myyjän ja ottamaan aikaa matkustamiselle, inspiraatiolle ja uusille avauksille.
Ensin matkustin Suomen Pariisin kulttuuri-instituutin Koti-näyttelyn avajaisiin. Näyttely koostuu Airbnb:n kautta vuokrattavista instituutin sisään rakennetuista suomalaisista mökeistä. Keraamikko Nathalie Lahdenmäen Lokalille suunnittelemat kahvikupit ovat osa kokonaisuutta. Olen tehnyt instituutin kanssa yhteistyötä jo parin vuoden ajan sekä heidän näyttely- että myymäläpuolensa kuratoimisessa. Instituutin tehtävä on promota suomalaista kulttuuria ulkomailla, ja on ollut hienoa olla tässä mukana. Minulle ja Lokalille tämä on tarjonnut mahdollisuuden nähdä ja harjoitella kansainvälistä kulttuuriyhteistyötä konkreettisesti.
Pariisissa minua ilahdutti aivan erityisesti hiljattain avattu myymälä Empreintes Paris: kolmen kerroksen verran käyttö- ja taide-esineitä Ranskasta esittelevä konseptimyymälä. Siellä vastaani kävelivät Helsingin Artekin Annika Tammi ja Henna Palonen. He olivat juuri sanoneet toisilleen, että jos Katjalla olisi imperiumi, se olisi tällainen – ja sitten törmäsivät minuun, Pariisissa!
Empreintes Paris antoi minulle iloa ja uskoa – että maailmalla on muitakin, jotka uskovat näin vahvasti käsin tehtyyn, paikallisuuteen ja samoihin arvoihin, joita Lokalissa jankkaan. Tämä oli minun matkani vau.
Viime Helsinki Design Weekillä tutustuin korealaiseen taidekuraattoriin Bora Hongiin. Kerroin hänelle Lokalin Typocraft-projektista ja sanoin, että Korea olisi tälle näyttelylle kiva paikka. Sitten viime vuonna sain Boralta puhelun, että nyt hänellä on tähän rahoitus, tuodaan Typocraft Seouliin. Jatkoin siis matkaani Koreaan Pariisista inspiroituneena.
Typocraft-näyttely toteutettiin alun perin Lokalissa 2015. Konsepti kokoaa yhteen kirjaimista ja typografiasta innostuneita graafikoita ja taiteilijoita. Lähestymistavat typografiaan ovat olleet aika leikkisiä. Seoulin-näyttelyyn veimme kuratointiryhmän kanssa Suomesta noin kymmenen tekijän töitä, ja Koreasta vuoropuheluun kutsuttiin vastaavasti kymmenen tekijää. Näyttely oli esillä Gallery Factoryssa 17.2. saakka. Galleria on suloinen, Lokalin kokoinen paikka ihanalla alueella, jossa on paljon kahviloita ja kirjakauppoja. Matkalle lähtivät mukaani myös graafikot Ilona Ilottu ja Ilkka Kärkkäinen. Meitä vietiin taiteilijoiden työhuoneesta ja showroomista toiseen – reissu oli uskomaton!
Typocraft on yksi Lokalin näyttelykonsepteista, jolle toivon jatkumoa. Toteutammekin myös tämän vuoden Helsinki Design Weekiin uuden Typocraft-näyttelyn. Konsepti soveltuu myös hyvin uudenlaisiin kansainvälisiin yhteistyöprojekteihin. Ehkä Seoul ei jää viimeiseksi.
Korean jälkeen matkustin vielä Lontooseen. Olin tutustunut lontoolaiseen galleristiin Yvonna Demcynskaan ja menin tutustumaan Collect-messuihin, missä myös hänen Flow-galleriansa esittäytyi. Tämä oli minulle tutkimusmatka, inspiroitumista ja fiilistelyä. Matkoilla ei nimittäin tiedä, mihin törmää. Silloin avaa itsensä mahdollisuuksille. Voi myös saada uskoa siihen, mitä jo tekee. Aina matkasta ei seuraa konkreettista uutta projektin avausta. Olisi mahdollisuuksien kahlitsemista ajatella, että aina matkasta tai kohtaamisesta pitäisi odottaa valmista ideaa tai lopputulosta.
Nyt minulla on hyvä ja turvallinen olo. Lokalin tämän vuoden näyttelyt on sovittu. Uudesta en vielä tiedä. Mitään salaista suunnitelmaa ei ole; vain mahdollisuus tutkia syvällisemmin, kehittää ja pohtia, mihin Lokal panostaa seuraavaksi.
Teksti: Lokalin perustajan Katja Hagelstamin haastattelun pohjalta Minna Särelä
Kuva Katja Hagelstamista: Ananya Tanttu
Kuva Lokalin keittiöstä: Sameli Rantanen
Muut kuvat: Katja Hagelstam