Puhetta kaupunkikulttuurin sosiaalisesta muotoilusta Festariseminaarissa

Torstaina 27.8.2015 vietettiin Punavuoressa perinteistä koko perheen tapahtumaa Rööperifestiä. Design Districtin päämaja Allegra Lab Helsingin kollektiivissa Punavuorenkadulla osui sopivasti tapahtumien ytimeen, ja osana festarimeininkiä saattoikin toimistollemme astua seuraamaan keskustelua Facebook-tapahtuman lupauksen mukaisesti ”kaupunkikulttuurin ja muotoilun olemuksesta, kivijalkayrittäjyydestä ja elävästä kaupungista”.

Design Districtin kokoon kutsumassa paneelissa keskustelivat Ravintolapäivän moottorina ja sittemmin Helsingin ruokakulttuuristrategina tunnettu Timo Santala, kaupungin operatiivista markkinointia vetävä Visit Helsingin toimitusjohtaja Tuulikki Becker, Yhteismaan ja Kallio Block Partyn aktiivi Jaakko Blomberg sekä vierailevaa näkökulmaa edustanut Hyvä kasvaa Järvenpäässä -asukasliikkeen puuhanainen, somemarkkinoinnista kirjan kirjoittanut Marja Nousiainen. Keskustelua veti Design Districtin toiminnanjohtaja Minna Särelä.

Heti alkuun saimme hengen nostatusta Tuulikki Beckerin hyvistä uutisista: Helsinki on erittäin elossa ja eloisa, ja sen kulttuuritarjonta ja osallistuminen yhteiseen tekemiseen kiinnostavan kansainvälisen metropolin tasolla. Timo Santala jatkoi Ravintolapäivän esimerkkiä käyttäen yhdessä tekemisen sopivan hyvin suomalaiseen talkooperinteeseen. Myös Yhteismaan projekteissa yhdessä tekeminen on vahvassa roolissa. Keskustelun alusta alkaen oli selvää, että nyt puhutaan yhteisöllisyydestä ja osallistamisesta, ja että nämä termit ja niiden ympärille rakentuvat toimintatavat nähdään kaupunkikulttuurin vahvoina nousevina trendeinä.

Marja Nousiainen kertoi Järvenpään tapahtumia esimerkkeinä käyttäen, miten yhdessä rakennettu tekeminen ja kulttuuri on tuonut yhteen sekä kaupungin asukas-, yhdistys- että yritystoimijat – hänen kertomansa mukaan kaikki osapuolet ovat olleet innolla mukana, kun vain mahdollisuudet yhteistyölle on avattu. Tämä vaati joukon aktiiveja ja konkreettisia yhteistyön muotoja, kuten idean koko kaupungin piknikistä. Myös muiden panelistien mielestä vastakkainasettelua kaupallisten, yksityisten ja ei-kaupallisten toimijoiden välille kulttuurin rakentamisessa ja rakentumisessa oli turha maalailla. Timo Santala mainitsi Ravintolapäivän olevan kulttuurisen roolinsa lisäksi valtava ravintolabisneksen inkubaattori – vain ilman bisnesrahoitusta.

Panelisteilta irtosi myös muutamia vinkkejä menestyksekkääseen osallistamiseen: tarpeeksi kiinnostava ja innostava projekti, tarpeeksi vapautta toteutuksessa ja osallistumisen tavassa sekä monia ihmisiä koskettavaan tarpeeseen tai kiinnostukseen vastaaminen. Jaakko Blomberg kertoi Siivouspäivän idean lähteneen henkilökohtaisesta tarpeesta – kertyneestä turhasta tavarasta. Kun tarve on todellinen ja yleinen, kuten ruokaelämykset tai tavarasta eroon pääseminen, se kutsuu monet osallistumaan. Projektin ja siihen osallistumisen mahdollisuuksien markkinointi on tarpeellinen loppusilaus – tosin ensimmäinen Ravintolapäivä luotti tässä täysin puskaradioon, joka sitten kaikuikin kovaa ja kaikkialle. Sosiaalinen media tarjoaa alustoja ja mahdollisuuksia ihmisten kokoon kutsumiselle. Marja Nousiainen mainitsi Facebookin tärkeyden Järvenpään aktiivisuudessa, Tuulikki Becker taas kertoi somen olevan jo vakiintunut kaupungin markkinoinnin osa-alue.

Minna Särelä totesi kivijalkayritysten edustavan nousussa olevia arvoja, kuten elämyksellisyyttä, paikallisuutta ja aitoutta ja kyseli, voisiko näissä olla pohjaa kivijalkayritysten suuremmalle kulttuuriselle arvolle. Otollista maaperää nähtiin, samoin mahdollisuuksia laajemman ja suuremman roolin ottamiselle kaupunkikulttuurissa – esimerkiksi uusia aloitteita tekemällä, keskustelua herättämällä, tapahtumia järjestämällä ja ihmisiä kutsumalla. Särelä kertoi Design Districtin tekevän yhteistyötä Aalto-yliopiston International Design Business Management -ohjelman kanssa, jonka tänä syksynä kokoavia osallistamisen muotoja testataan Design Districtin tapahtumissa jo syksyn aikana. Hän myös summasi keskusteltavien aihepiirien linkittyvän sosiaaliseen muotoiluun, joka on yhteiskunnallista ja yhteisöllistä vaikuttamista muotoilun menetelmillä.

Panelistit näkivät Helsingin tulevaisuudessa kaupunkina, jossa jokaisella on mahdollisuus vaikuttaa, tehdä, verkostoitua eri teemojen ympärille ja toimia itsenäisesti osana ryhmää. Kuulostaa hyvältä!

 

Festariseminaari27.8

 

Kooste Festariseminaarista julkaistaan myös videomuodossa. Sen toteuttaa Videolle. Tapahtuma oli osa Design District Helsingin kymmenvuotisjuhlavuoden ohjelmaa.