Nudge: 10 vuotta vastuullisuus edellä

Vastuullisten valintojen lifestyle -kauppa Nudge täyttää tänä vuonna jo kymmenen vuotta!

Nudge sai alkunsa halusta tarjota asiakkaille vastuullisia valintoja elämän eri osa-alueilta ja laajasti eri brändeiltä, helposti yhdestä osoitteesta. Nudgen vahva missio on helpottaa asiakkaiden kulutusvalintoja ja säästää heidän aikaansa tutkimalla tuotteiden taustat, jotta Nudgessa myytävät tuotteet olisivat sellaisia, joita harkitseva kuluttaja voi hyvillä mielin ostaa. Nämä tuotteet lisäävät mahdollisimman paljon hyvinvointia niitä tuottaville ihmisille, mutta joiden tuotanto ja käyttö vahingoittavat samaan aikaan mahdollisimman vähän ympäristöä. Tänä päivänä Nudge jälleenmyy näillä kriteereillä yli sataa eri tuotemerkkiä Suomesta ja ulkomailta. Tuotevalikoimaan kuuluu naisten ja miesten vaatteet, asusteet ja kengät, luonnonkosmetiikka, korut, kodin pientuotteet sekä lahjatavarat, eli todella laaja kattaus tuotteita arkeen ja juhlaan.

Kukaan ei kuitenkaan osta mekkoa tai reppua vain sen takia, että se täyttää ympäristö- ja sosiaalisen vastuun osalta tietyt kriteerit. Tuotteen on oltava myös funktionaalinen, kestää aikaa ja olla visuaalisesti hiottu. Kun nämä seikat täyttyvät, saa hankinta yleensä pitkän käyttöiän, sitä hoidetaan ja huolletaan hyvin, ja lopuksi sen voi vielä kierrättää tai hävittää ympäristön kannalta parhaalla tavalla. Näin tuotteen koko elinkaari saadaan palvelemaan kestävyyden tavoitetta.

Nudgen missio on edelleen – kymmenen vuotta perustamisen jälkeen – sama, vaikka toimintaympäristössä onkin tapahtunut suuria muutoksia tänä aikana. Myös siinä missä kymmenen vuotta sitten vain pieni osa kuluttajista mietti kulutusvalintojensa laajempia vaikutuksia, tänä päivänä tuskin kukaan uskaltaa väittää, etteikö voisi tehdä edes jotain pienentääkseen omaa ympäristöjalanjälkeään!

Kymmenen vuoden aikana markkinoille on tullut yhä enemmän uusia ympäristöystävällisiä materiaaleja ja tuotantotapoja, joilla on voitu korvata vanhoja haitallisempia käytäntöjä. 

Nudge iloitsee, että erityisesti suomalaiset yritykset ovat olleet kärkijoukoissa kestävien materiaali- ja kiertotalousinnovaatioden kehityksessä. Näitä uusia materiaaleja ja palveluja on päästy esittelemään asiakkaille ja hyödyntämään myös Nudgessa, jolloin liike pystyy tukemaan myös muiden vastuullisten yritysten kasvua. Yhdessä on mahdollista saavuttaa isompi muutos!

Nudgessa mietitään jatkuvasti uusia tapoja kehittää toimintaa yhä kestävämmälle pohjalle. Viime vuonna Nudge lanseerasi suositun #nudgeloves farkkujen kierrätyskonseptin ja vuonna 2020 toiminta laajenee edelleen uusien kiertotalouskonseptien muodossa.

Nudge valmistelee kymmenvuotisjuhliaan keskellä koronakriisiä, joka on osunut erityisen kovaa palvelualan yrityksiin. Myös Nudge on joutunut sulkemaan hetkellisesti Yrjönkadun myymälänsä ja jatkamaan toimintaansa vain sähköisissä kanavissa. Kuten muillakin yrityksillä, kriisi on vaatinut nopeaa toiminnan sopeutusta. Nyt jos koskaan on tärkeää tunnistaa ja vaalia yrityksen vahvoja arvoja ja säilyttää yhdessä hyvän tekemisen kulttuuri. Tämä koskee niin työntekijöitä, asiakkaita kuin yhteistyökumppaneitakin. 

Myös kuluttajien keskuudessa koronakriisi on toiminut monelle sykäyksenä omien arvojen kyseenalaistamiseen. Ketä haluan nyt kulutusvalinnoillani tukea? Mitä yrityksiä haluan naapurustosta löytää myös pandemian jälkeen? 

Nudge uskoo, että Design Districtin alueen yritykset löytyvät jatkossakin monen helsinkiläisen toivelistalta. 

  • Design District Illustration