Muodin vastuullisuus esillä Design Districtissä

Kun Vaatevallankumous-kampanjan innoittamana sosiaalisessa mediassa kysytään ”Who made my clothes?”, on Design District Helsingin muotoilu- ja muotoilustudioista vastattu ja osallistuttu keskusteluun. Kolmatta kertaa järjestettävä Vaatevallankumous nostaa esiin muotiteollisuuden kestävyys- ja vastuullisuuskysymyksiä. Se herättelee kysymään vaatteiden alkuperää ja kannustaa kuluttajia vaatimaan tietoa ostamiensa uusien vaatteiden alkuperästä ja toisaalta myös vaalimaan ja huoltamaan jo tehtyjä hankintoja.

Kuva: MadebyHelsinki / Design Palet

Design Districtin verkostosta löytyy monia putiikkeja ja tuotemerkkejä, joille läpinäkyvä lähituotanto on tärkeä osa liikeideaa ja brändiä. Huhtikuun viimeisen viikon ajan Helsingin muotoilijat ovatkin vastanneet somekuvin ”I made your clothes” – tai myös ”I made your jewellery”. Helsingistä löytyy myös runsaasti paikallista koruvalmistusta. Erityisen aktiivisesti kampanjaviikon aiheita on nostanut esiin Designmuseo usean päivän teemaohjelmalla.

Kuva: design Laakso & Sundman

Kansainvälisesti Suomi ja Helsingin muotoiluverkosto nähdään vastuullisuuskysymyksissä edelläkävijänä, josta otetaan mallia ja innoitusta. Design District Helsingin hallituksen puheenjohtaja Piia Lehtinen kutsuttiinkin maaliskuussa Moskovaan Mercedes-Benz Fashion Week Russian Futurum-seminaariohjelmaan kertomaan Helsingin monipuolisista eettisen muodin innovaatioista ja pioneereista Pure Waste Textilesista Marita Huurinaisen villiturkiksiin. Piia Lehtisen puheenvuorot ja vastuullisuusteemat kiinnostivat myös tapahtumaan saapunutta kansainvälistä mediaa. Erityisen iloisia voimmekin olla siitä, että suomalaiselle muodille tärkeät vastuullisuusteemat huomioidaan kansainvälisissä alan tapahtumissa ja että Helsingin muotoiluverkostolla on mahdollisuus näyttää suuntaa sekä suomalaisten muotibrändien arvoilla että kestävämpään kulutukseen tähtäävillä innovaatioilla.

Vaatevallankumousta vietetään 24.-30.4.2017. Voit osallistua kampanjaan pukemalla jokin vaate päällesi nurinpäin, ottamalla itsestäsi ja vaatemerkistä kuva ja jakamalla se sosiaalisessa mediassa. Merkkaa vaatebrändi postaukseesi ja kysy #whomademyclothes. Liitä mukaan hashtag #vaatevallankumous.